På andra sidan krisen – estetisk hållbarhet?

2020-03-06

Marcus Bergman

marcus.bergman@galantus.se

Nirvan Richters stolsdesign bjuder på vackra detaljer – och en hållbar konstruktion. Foto: Galantus

Just nu har ett virus skapat en gigantisk bromskloss. Marknad efter marknad saktar in, eller stannar helt. Men vi vill förbli optimister. På andra sidan krisen tror vi på fungerande marknader – men inte samma marknader som dagens. Och det beror inte bara på ett virus.

Ett tecken på förändring som kom innan Coronakrisen var Världsnaturfondens årliga SIFO-undersökning om konsumtion. I år uppgav 43 % av de tillfrågade att de dragit ned sin nykonsumtion av varor under året, för att minska det egna bidraget till klimatförändringarna. Bland kvinnorna uppgav mer än hälften, 52 %, att de dragit ned konsumtionen. Sju av tio tillfrågade hade under året sålt eller skänkt vidare saker, just av klimatskäl.

Marknaden på andra sidan krisen är alltså inte samma som för bara några år sedan. En betydande del av konsumenterna vill helt enkelt inte bara konsumera. Och köper man varor vill man att de ska ha ett bestående värde, hålla för att säljas, eller skänkas till någon annan.

Men en varas bestående värde är inte bara funktion – det är också känsla. Den legendariske möbelproducenten Sven Lundh (1925-2015) hade ett uttryck om bra möbler, att ”de ska tåla ögats slitage”. Med företaget Källemo skapade han några av den svenska designhistoriens mest berömda möbler och gjorde formgivare som Jonas Bohlin och Mats Theselius kända.

Ett annat exempel från möbelvärlden är företaget Norrgavel, där Nirvan Richter arbetat konsekvent med att förena design och hantverk – alltid i naturmaterial som åldras med värdighet och som är helt nedbrytbara i kretsloppet.

Vi tycker det är dags att damma av uttrycket ”ögats slitage” och ägna kristiden åt att fundera just över estetik. Vad vill du se på marknaden, när marknaden öppnar igen?

Länkar:

www.norrgavel.se
www.kallemo.se